Szerző: | 2017. 07 10. | Barlangtura | 0 hozzászólás

Solymári ördöglyuk- barlang a labirintusok csúcsa

Budapesthez közel van egy hely a Solymári- ördöglyuk- barlang, bőven a tengerszint alatt, amely annyira izgalmas, hogy a mozivásznon is megállná a helyét.

Jelenleg ez az egyik legtöbb kalandot ígérő barlang az országban a turisták számára. A solymári Ördöglyuk az igazán sportos kalandorok terepe!

Szűkebb és tágabb folyosók, ahol kúszni-mászni kell, kisebb termek, kapaszkodókötelek, beépített létrák.

Ha röviden szeretnénk jellemezni a solymári Ördöglyukat, akkor leginkább így tehetnénk meg. Azonban a hely története és felépítése annyira izgalmas, hogy nem engedi meg, hogy ennyivel le is zárjuk a témát.

A lyukban maga az Ördög is lakott?

A barlang egy részét már a 19. században is ismerték, Koch Antal geológus kezdte el feltárni kezdeti szakaszát. A Siklótól induló aknarészbe az akkori felszereléssel már nem tudott leereszkedni, így sokáig rejtélyes homály fedte a barlang többi részét.

Az első térképet 1914-ben készítették el, a további kutatásokat pedig már a Magyar Barlangkutató Társulat is támogatta. A feltárások ugyan az 1860-70-es években is zajlottak, mégis csak 1982-ben vált fokozottan védett természeti értékké a barlang.

Az Ördöglyuk egy többszintű rendszer, amelynek hossza több mint 5 km, a hatalmas tereket aknák, szűk folyosók kötik össze. Fülkéi a hévizes kialakulásra utalnak. Üledékéből több állat csontváza is előkerült. Élt itt barlangi medve, barlangi oroszlán és egy mára már kihalt jávorszarvas fajta is, de a felhalmozódott több tonna guanó alapján számos denevérnek is otthona volt a barlang.

Ki tudja, talán az Ördög is lakott e lyukban egy ideig – mi másról kapta volna a nevét?

Ördöglyuk-túra az extrém kikapcsolódást kedvelőknek

Turisták és barlangászok közkedvelt helye ez, a Budai-hegységben elhelyezkedő barlang, amelynek jelenleg két használható bejárata van. Ezek nem nyílnak meg akárki előtt: kizárólag előzetes bejelentkezés után látogatható a barlang, kulcsát a Duna-Ipoly Nemzeti Park őrzi.

Nem véletlenül, hiszen szakértő felügyelete nélkül nem ajánlott lábbal előre csúszni egy szűk folyosón, vagy végigsétálni egy keskeny párkányon!

A 78 méter mélységű barlang a bejárattól a Pihenőig könnyen járható, betudható egyfajta bemelegítésnek: először az Előcsarnokba jutunk, majd nem sokkal később a Sikló lépcsőin kell lefelé indulnunk. 15 méter mélységig megyünk lefelé, ahol már a Kupola – teremben találjuk magunkat. Innen meredek vaslépcsőn jutunk el a Pihenőig. Ezt a távot körülbelül 20 perc alatt lehet megtenni, amellyel még félidőnél sem járunk.

Innen indul a túra keményebb része, ahova már barlangi alapfelszerelés szükséges. A Pihenő déli részénél tovább indulva a Cirkusz – terembe juthatunk, ahonnan egy párkányon át, sodronykötéllel rögzítve a túloldalra jutva haladhatunk a szűk folyosókig, melyek a Labirintusba vezetnek. Itt két létra és sodronykötél segítségével közlekedve mászhatunk fel az úgynevezett Szemüreghez, ahol ismét két létra vár ránk, melyek a Guanó-teremhez vezetnek minket. Ez a hely a korábban itt felgyülemlett, több vagonnyi denevérürülékről kapta a nevét, de nyugalom, a trágyát már évekkel ezelőtt elszállították!

Innen indulhatunk tovább a Cseppkő – folyosón át a szűk Szuszogóig.
Ezzel elérkeztünk a túra legkeményebb részéhez. Létrák segítségével kapaszkodhatunk fel a Kulissza – folyosóig, melynek végén ismét kihívás vár minket. Két méterre kell felkapaszkodnunk, hogy elérhessük az újabb létrát, mellyel eljuthatunk a vízszintes szakaszba. Itt lábbal előre kell kicsúszni a Pipa elnevezésű kijáratig, ahol véget ér a túra.

Bár kemény a terep, de maximálisan megéri: a föld alatt számtalan kaland vár az emberre és a résztvevők mindig rengeteg élménnyel jönnek fel a solymári Ördöglyukból.